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¿Puede una persona hablar de una opresión que no sufre?
In Movimientos Sociales
Iago Mora Arcas
Filosofía USC
09 jun 2021
Para quien le interese, estas posiciones con frecuencia derivan de la "standpoint theory", un conjunto de epistemologías feministas y antirracistas que ponen el foco en el carácter posicionado o "situado" de todo conocimiento. No obstante, las standpoint theories como tal no hablan tanto de la legitimidad para hablar de una opresión ajena, sino más bien de la ilegitimidad de hablar (en general) de una forma que no reconozca la propia posición sociopolítica desde que la que se enuncia. En este fragmento, Puig de la Bellacasa parte de un texto fundacional de Haraway ("Situated knowledges") para hacer un pequeño resumen que incluye referencias útiles. Haraway’s intervention also allows us to recognize in Latour’s early descriptions, a variant of the ‘view from nowhere’: a Zeus of critical distance, enacting a god’s-eye view, uninvolved and untouched by the wars it describes. As a response, ‘situated knowledges’ did not simply mean that knowledge is social, but also that ‘our’ knowledge is intrinsically politically and ethically situated in its purposes and positionalities, that is, standpoints (Harding, 1991). However, Latour has ridiculed the essentialism implied by the notion of ‘standpoint’ by pointing out that ‘standpoints never stand still’ (Latour, 2000: 380). This criticism ignores the complex ways in which the concept of standpoint has been discussed by feminist theorists as a non-essentialist, moving, notion. The potential essentialism of standpoints is one of the major unsettled discussions within feminist epistemology and knowledge politics. For an anthology of 30 years of discussions on the topic see Harding (2004). (Sacado de "Matters of care", Social Studies of Science, 41(1), p. 102).
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Iago Mora Arcas
Escritor
Filosofía USC
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